Headstand 09 – Prior og Ultra

I høst lanserte Prior en farge,- og temakodet salgskampanje rettet mot barn:  blå pirategg for gutter og rosa prinsesseegg for jenter. Og jeg ORKER ikke mer! 

Ikke fordi rosa og lyseblå er stygge farger. Men fordi farge,- og egenskapskodingen er like minimerende for barns handlingsrom som A4-størrelen på Priors ordinære hønebur. Prior slenger seg på næringslivsbølgen, og medvirker direkte i prosessen med å frata barna det viktigste de skal utrette de første årene: utvikle egen identitet i tråd med med personlighet, lyst, engasjement og utforskertrang. Og Ultra? Kjører kampanjen:

Bilde

                        Foto: Kathrine Strøm

Lekeindustrien paret med Prior og Ultra, kjører rosa og lyseblåtoget i to veldig forenklede identitetsspor, med profitt som mål. Barn har en rå indre justis og lærer fort at jenter leker med rosa leker kodet med støvsuging, matlaging, hårbørster, speil, omsorg og barnestell. Gutter lærer at de skal være blå. Og de skal helst kjøre racerbil, bygge, være politi og pirater om hverandre og helst drepe fort og med lynest hastighet. Og jeg orker ikke mer!

Ikke fordi jenter ikke skal få støvsuge så mye de vil, eller gutter leke med biler så mye de vil – men fordi barna ikke får den livsviktige og fundamentale muligheten: til å velge seg selv som de er, heller enn å bli valgt inn i en kode som ikke passer alle. Equal rights for all? Eller bare for dem som evner å pakke inn sin identitet i rosa og lyseblå kjønnskoding skapt av næringslivet? Hello. I-N-T-E-G-R-I-T-E-T: evnen til å stå opp som seg selv is about to die.

Jeg oppsøkte Prior for å finne ut hva som foregår i hodet på deres produktutviklere. 

Jeg spurte utvikleren av kampanjen, Kjersti Sørby, hvorfor de kjønner eggene på denne måten. Svaret jeg fikk var dette, og med henvisning til barn i egen familie:

Prior: – Jo, det er jo slik at jenter vil ha rosa og gutter blått. De velger jo det selv.

Lisa: – velger det selv? Hele leketøysindustrien er kodet slik. Når barn ned i to- treårsalderen kommer hjem og krever å få kle seg i rosa eller blått fordi de ikke får bli med i “gjengen” i barnehagen, så er det noe galt. Nå kaster prior seg med i lyseblå/rosahysteriet og fratar barna fri tilgang på seg selv i den fasen hvor deres identitet normalt sett skal utforskes og utvikles.

Prior: Men det er jo ikke vi som har oppfunnet dette med rosa og lyseblått!

Bilde

                        Foto: Kristina B. Holmblad

Flott. Dermed er det bare å ture frem og selge egg til gutter som må vokse opp som pirater og jenter som må oppføre seg som om de gikk med glassko?

Hvor hørte vi dette sist: det er ikke mitt ansvar, det var ikke jeg som startet, jeg er bare med?

Man trenger ikke lese mange setningene med feministisk tankegods før man ser en essens vokse frem, formulert som et spørsmål om selvforsterkende strukturer, og om å medvirke til å øke handlingsrommet for alle kjønn, ikke begrense det. 

Det finnes dem som nettopp har oppdaget at de fleste av oss som er forbrukere, har gjennomskuet det hele og er drittlei hele blå og rosaballet; Toys “R” Us og BR satser dit, og det er bare å gratulere: http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/sverige/genusneutral-jul-i-leksakskatalogen_8714550.svd 

Headstanden oppforder Prior til å kule egget, trekke tilbake kampanjen og satse på det de er bra på: selge egg, store og små og helst frittgående. Det er i det fri man utvikler vinger. Amen.

Leave a comment